Malena är testledare i projekt med nya tunnelbanetåg

Malena är testledare i projekt med nya tunnelbanetåg

Malena är testledare i projekt med nya tunnelbanetåg

Den som bor i Stockholm har säkert läst om upprustningen av tunnelbanetågen. Men bakom de nya, snygga tågen med AC ligger mycket arbete som kanske aldrig når tidningarna. Regents medarbetare Malena Öhrn Rae är testledare hos Region Stockholm. Vad innebär det egentligen? Var är roligast och vad är svårast? Vi tog en pratstund med Malena för att reda ut allting! 

 

Vad är din yrkesroll? 

– Jag är systemutvecklare i grunden och har bland annat jobbat som systemansvarig och projektledare. Jag fastnade för test, det var absolut roligast. Så idag är jag testledare.

 

Varför jobbar du på Regent?

– Tidigare har jag arbetat i väldigt stora organisationer där man lätt bara blir en i mängden. Fördelarna med att arbeta på ett mindre bolag är att man som medarbetare blir sedd och lyssnad på, här blir plötsligt min åsikt värdefull. Redan efter ett år fick jag förtroendet att ingå i ledningsgruppen för min enhet – Regent Quality – vilket var otroligt smickrande, här får man en bra insikt i hur företaget mår, vilka utmaningar som finns och en stor möjlighet att påverka vilka frågor som företaget ska jobba med. Väldigt roligt och givande, om ni frågar mig.

 

Berätta om ditt nuvarande uppdrag! 

– Det är ett av Region Stockholms största projekt. Man investerar i att köpa in nya tunnelbanetåg samt renovera gamla. Man fixar inredning, AC, nya skyltar och fräschar upp rent allmänt. Tågen som går nu har rullat i ungefär 25 år, så det är helt klart dags. Först ut är röda linjen. Allt ska konfigureras och det tar förstås tid. 

 

Vad gör ni, mer konkret? 

– Vi testar all data som skickas upp från tåget. Det som är nytt och som vi faktiskt är först i Sverige med är “talande tåg” – alltså att vi kan kommunicera direkt med tåget. Vi kan till exempel skicka ut information om störningar i trafiken till samtliga tåg, istället för att den kommunikationen ska behöva ropas ut från föraren. Direktkontakt från tågen kan också minska risken att trafiken stannar av. 

 

– En annan fördel är att tryggheten ska öka för resenärerna. Kameror kommer att finnas överallt, i olika riktningar. På trygghetscentralen kommer de kunna se materialet live, istället för att hämta ut det i efterhand. Det blir en direktkommunikation som gör att farliga situationer snabbt kan förhindras. 

 

Vad är roligast med uppdraget? 

– Man ser samhällsnyttan så konkret framför sig. Man gör någonting för skattebetalarnas pengar, det är ett stort och viktigt ansvar. Det är kul att få se all ny funktionalitet som kommer att gynna såväl resenärer som de som ansvarar för underhåll. Det kommer också att bli ett bättre flöde, det ska gå snabbare att komma av och på vid en station. Smarta skyltar och välplacerade pilar ska guida människor rätt. 

 

Vad är svårast med uppdraget? 

– Att det är en så komplex miljö med många komplicerade integrationer. Samt att vissa processer är långsamma. Man beställer något och tänker att det kommer inom ett par månader, men det kan ta närmare ett år ibland. Det är lite segt, men viktigast är förstås att skattepengarna förvaltas väl. 



Är du också intresserad av att arbeta som testledare, eller letar du efter något annat it jobb i Stockholm? Se våra lediga jobb här eller skicka in en spontanansökan! 

 

Malena är testledare i projekt med nya tunnelbanetåg